Jeg mødes med Alexander Stojanovic, Team Leader og Eloqua Solution Architect hos Increase A/S i Valby, til en snak om hvor afgørende mangfoldighed er, når det det handler om nyskabelse. Increase A/S er en international virksomhed og interviewet foregår også på engelsk.

Alexander Stojanovic

Alexander Stojanovic

Increase A/S
Increase A/S blev etableret i 2007, som et selskab, der på daværende tidspunkt hovedsagligt opererede med online og offline marketing, web og Event Organisation. Allesammen tekniske begreber, som kan være svært, at forstå for den usagkyndige, men jeg vil lade det stå, og i stedet fokusere på virksomhedens kerneprodukt ’Marketing Automation’; en service som Increase er førende med på det Nordiske marked.

Marketing Autonomation
Før jeg går videre med, at fortælle mere om Increase A/S, beder jeg Alexander om, at forklare hvad Marketing Automation handler om:

”Marketing Automation er det nye Buzzword. Hvis du spurgte nogen for to år siden, ville der ikke være nogen som kunne forklare hvad det var, eller nogen som forstod det. Marketing Automation, betyder helt enkelt ’en personalisering af hele marketing processen’. Det vil sige, at en reklame gøres mere personlig for slutbrugeren i og med, at brugeren får en besked som er relevant. Det, i stedet for at du bare spammes med en mail hvor der står ’kære Anne, her er et tilbud på skirejser’. – Jamen, hvad så hvis du slet ikke står på ski? Så nu får du er besked, som er relevant for dig, på baggrund af din adfærd på internettet. Det hedder ’Digital Body Language’.”

Diversity plays an important role for our culture
Increase A/S opererer i 12 lande og taler til sammen 15 sprog. Der er i alt 30 ansatte, hvoraf 8 ikke er danskere. Jeg spørger hvor meget der fokuseres på mangfoldighed i virksomheden. Alexander fortæller hvordan mangfoldighed spiller en afgørende rolle for deres kultur, og henviser til hvordan Malcolm Forbes (Amerikansk entreprenør; især kendt som distributør af Forbes Magazine) refererede til mangfoldighed som ’The Art of thinking independently together’.

”…det er noget, som vi har meget fokus på i virksomheden. De kulturelle forskelle giver os mulighed for at udforske de mange perspektiver som kommer, når man har en mangfoldig personalegruppe. Det er noget, som vi ser som meget værdifuldt for Increase A/S – ’It simply strengthens our own Increase culture’.” som han siger.

Jeg har selv en forestilling om, at en mangfoldig personalegruppe, kan give en anderledes indgangsvinkel til og biddrage med nogle andre perspektiver i forhold til, hvordan de løser deres arbejdsopgaver. Jeg spørger Alexander om de ansattes måde at tænke på, skaber større kreativitet og nytænkning på arbejdspladsen:

”Der er ingen tvivl om det. Folk fra forskellige kulturer overfører forskellige perspektiver, der kan svinge i den måde de udtaler sig på og har sandsynligvis en tendens til at påvirke sociale grupper på positive måder. Mangfoldigheden i sig selv, er årsagen til at udfordre status quo og minimere chancerne for at træffe beslutninger i blinde. Det er meget afgørende for succes i enhver virksomhed, at mangfoldighed er favnede. Ægte kreativitet næres kun i diversificerede miljøer.”

Jeg spørger i forlængelse af mit forrige spørgsmål, om han ser det som en force, rent udviklingsmæssigt, at Increase har sådan en blandet skare af ansatte, når det kommer til deres arbejdsprocesser?

”Absolut! Vores arbejdsprocesser er helt sikkert påvirket af de ansatte selv. Vi er åbne overfor, at høre hvad alle i virksomheden har, at sige og opfordrer ofte personalet til, at dele deres meninger og oplevelser. Vi synes, at det er meget vigtigt, at høre hvad folk har at sige og på den måde ændre og adaptere vores arbejdsprocesser, så vi kan skabe et miljø, som kan tilfredsstille vores ansatte, hvilket i sidste ende, vil lede til tilfredse kunder.”

People are hired for skills, but fired for personality
Virksomhedens rekrutteringsproces måles på baggrund af to indikatorer: personlighed og talent. Som Alexander siger: “There is a saying: ‘People are hired for skills, but fired for personality’.”

Han understreger, at det er vigtigt, at dem som ansættes passer ind og er gode mennesker:
”Ved gode mennesker, mener jeg, at man skal kunne favne vores værdier og have personlige værdier såsom empati, gavmildhed, positivitet og venlighed. Vi tror på “Give before you Get” og vi opfordrer selvstændig tænkning og selvtillid. Det er afgørende for, at vi kan opbygge en god arbejdsetik og et harmonisk arbejdsmiljø.”

Endvidere forventes der, at den enkelte ansatte tager ansvar, ejerskab og udviser ansvarlighed. Det er afgørende for, at der kan opbygges en god arbejdsetik og få et harmonisk arbejdsmiljø. Fokus er på at skabe en kultur, hvor folk lige meget nationalitet og religion føler, at de passer ind.

”Det er essentielt for selve organisationens kulturelle stabilitet og virksomhedens overordnede succes, at vi prioriterer personlighed over talent. I bund og grund kan alle jo lære alt og vi sikrer, at den nødvendige tid og rum er givet til, at det kan lade sig gøre. En del af processen er, at vi tilbyder personlige coaching timer og tekniske workshops, for at sikre, at alle kan følge med.”

Han fortæller til sidst, at det at have mangfoldighed som kerneværdi, klart gør virksomheden mere attraktiv, når der skal rekrutteres. Det gør arbejdspladsen mere dynamisk og spændende, siden mennesker af natur er nysgerrige og forskellige kulturer har meget at dele med hinanden og udtrykker sig forskelligt. ”Vi lærer konstant fra hinandens erfaringer og forskellige måder, at arbejde på. Det vigtigste er, at være positiv og ’open-minded’ og selvfølgelig have fokus på, at opbygge et tillidsskabende og forhold med gensidig respekt.”